کویر اصفهان
تمامی مطالب علمی /مذهبی/تاریخی و...
به سایت پر از امید خوش آمدید.

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان همه چیزی و آدرس earth10mercury.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

پخش زنده حرم
دعای عظم البلاانقلاب اسلامی

قرآن آنلاین
http://s1.picofile.com/shiat/giv.gif

.




parsskin go Up



آمار مطالب

کل مطالب : 24
کل نظرات : 6

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 11
بازدید سال : 521
بازدید کلی : 2004
کویر اصفهان

 

کویر مصر

کویر زیبای بی ادعایی است که رازهای زیادی در سینه دارد و راز دل را تنها با انسان عمیق و نیک اندیش در میان می گذارد. پهنه ای وسیع از سکوت و آرامش که روزها با آفتاب سوزان رفیق و شب ها به آسمان نیلگون و پرستاره اش تجدید پیمان می کند. گرمای آغوش روز یا سوز و سرمای شب برایش فرقی نمی کند، باز هم استوار ایستاده و جلوه های تماشایی خود را به رخ بینندگانش می کشد.

برای رفتن به قلب این زیبایی ها باید سراسر چشم باشی و گوش. باید با نگاهت همه ی گوشه هایش را جستجو کنی تا بتوانی ذره ذره ی این گستره را از نظر بگذرانی. گوش هایت را برای شنیدن صدای باد کنار بگذار و دل به موسیقی آن بسپار. حال می توانی به ارمغان کویر و دنیایی از سکوت و آرامش دست پیدا کنی…

در قلب دشت کویر، جایی دور از شهرهای شلوغ، سرزمینمان ایران کویری دیدنی را در آغوش کشیده که نامی آشنا و دلنشین برای طبیعت دوستان و گردشگران است.

برای رسیدن به این جلوه ی طبیعی باید کوله بارمان را ببندیم و راهی خور و بیابانک در استان اصفهان شویم.

با کارناوال به کویر مصر قدم بگذارید…

کویر مصر
photo by Vahid Varaste

چرا کویر مصر؟

 


_ کویر در عین سادگی زیبایی های بسیاری دارد که چشم شما را به خود خیره خواهد کرد.

_ کویر مصر یکی از تماشایی ترین کویرهای ایران است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

کویر مصر
کویر مصر

خود را به روستای مصر می رسانیم…

پس از پشت سر گذاشتن جاده و گذر از مناطق کویری به روستایی می رسیم که نامش مصر است و در کنار چشم اندازی کویری قرار دارد. مردمانی باصفا و مهمان نواز در میان شن‌های روان کویر مرکزی ، سکنی گزیده اند و از طریق کشاورزی و دامداری و نیز در سال های اخیر با اسکان و خدمات رسانی به مسافران زندگی را سپری می کنند. آب مورد نیاز اهالی از طریق قناتی که در ابتدای برپایی روستا توسط یکی از ساکنین حفر شد، تامین می شود.

نشانه ی روستای مصر دو تاق کوچک در ورودی آن است که روبه روی هم قرار دارند . در یک سو ژنراتور برق و در سوی دیگر مغازه ی کوچکی است که صاحبش با صورتی که خنده از رویش محو نمی شود به شما خوش آمد می گوید. بخشی از سلسله جبال کوههای فلات مرکزی از سمت غرب، جنوب غربی وجنوب شرق روستا مصر را در آغوش دارند و تپه های ماسه ای در کوهپایه آن، گردشگران و کویرنوردان را به خود می خواند.

کویر مصر
کویر مصر

کویر مصر | معجون سکوت و آرامش

با فاصله گرفتن از روستا دیگر خانه ای به چشم نمی خورد و صدای مردمان نیز به گوش نمی رسد. دیگر تنها چیزی که وجود دارد پهنه ای به رنگ خاک است که سراسرش را شن های روان پوشانده اند. شن هایی سبک که سوار بر باد به این سو و آن سو می روند و شکلی تازه را نمایان می سازند. بر روی هم انباشته می شوند و تپه ای می سازند تا بتوانی به بالای آنها بروی و عظمتش را به تماشا بنشینی.

گاه گیاهانی نیز با قدرت دربرابر ناملایمات ایستاده و از همین خاک بی حاصل سربرآورده اند. همین گیاهان هم جلوه ای تازه را به این گستره ی خاکی هدیه می دهند.

یک رنگی و سکوت بهترین دلیل برای رفتن به میانه ی این کویر است که بسیاری را به سوی خود می کشاند…

کویر مصر
photo by Esmail Golshan

تفریحات در کویر مصر

این منطقه ی کویری فرصت های متفاوتی را برای خلق لحظاتی خوش به شما ارائه می دهد:

۱- پیاده روی

با رسیدن به حاشیه ی کویر کفش هایتان را دربیاورید و بگذارید پاهایتان گرمای شن های روان را حس کند. کمی سختی را به  جان بخرید و به بالای تپه های شنی بروید و از تماشای مناظر لذت ببرید.

کویر مصر
کویر مصر

۲- شترسواری

شتر یکی از جاندارانی است که نسبت به شرایط خاص کویر و بی آبی مقاومت دارد. در گذشته رفت و آمد با شتر کاملا مرسوم بود و به دلیل توانایی این جاندار از آن برای سفر و مهاجرت استفاده می شود. برای آنکه کمی از فعالیت های گذشتگان را تجربه کنید سوار شتر در کویر شوید و از یک گشت متفاوت لذت ببرید. برای حدود ۱۰ دقیقه شتر سواری باید ۵۰۰۰۰ ریال بپردازید . البته توجه داشته باشید که قسمت شتر سواری در نزدیکی روستا قرار دارد.

کویر مصر
photo by Hadi Najari
کویر مصر

۳- موتور چهار چرخ

موتور چهار چرخ یا ATV  وسیله ای است که که امروزه در بسیاری از مناطق و مراکز تفریحی از آن استفاده می کنند. سوار شدن بر این وسیله دقایقی سرشار از هیجان را برای شما رقم می زند. بالا رفتن از تپه های شنی و سرازیر شدن از آنها از فعالیت هایی است که با موتور چهارچرخ انجام می گردد. در کویر مصر با پرداخت ۱۰۰۰۰۰ ریال می توانید حدود ۱۰ دقیقه این هیجان را تجربه کنید.

کویر مصر
کویر مصر

۴- آفرود

آفرود فعالیت هیجان انگیزی است که برای انجام آن به خودروهای دو دیفرانسیل احتیاج دارید. این فعالیت در مناطق جنگلی، کوهستانی و کویری طرفداران بسیاری دارد. اگر خودروی دو دیفرانسیل ندارید و مایل هستید این تجربه ی هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید می توانید در کویر مصر با پرداخت ۱۵۰۰۰۰ از ماشین های آفرود که دارای راننده هم هستند استفاده کنید.

کویر مصر
photo by Amir Asghari
کویر مصر
photo by Mohammad R Hosseini

۵- عکاسی

شاید به نظرتان همه جای کویر شبیه هم باشد اما بهتر است بدانید که نحوه ی قرار گیری شن های کویر به شکلی است می توانند در کنار هم اشکال و تصاویری را بسازند و چشم انداز های متفاوتی را ایجاد کنند. کویر را بدون عکس یادگاری ترک نکنید. خاطرات خوش شما در این تصاویر ماندگار می شوند و با دیدن آنها می توانید زیبایی های سفرتان را مرور کنید. سوژه های زیادی در کویر برای دوربین شما وجود دارند فقط باید حواستان را جمع کنید تا بتوانید تصاویر خوبی شکار کنید.

کویر مصر
photo by Mohsen Jalali

۶- دوچرخه سواری

برخی ترجیح می دهند در قالب تورهای دوچرخه سواری وارد کویر مصر شوند و یا از ان عبور کنند. اگر مایل به دوچرخه سواری در کویر هستید و دوچرخه ی مناسبی دارید می توانید راهی این منطقه شوید.

کویر مصر
کویر مصر

۷- شب نشینی و تماشای آسمان شب

زیبایی های کویر تنها در روز آن و در زیر نور خورشید همیشه تابانش خلاصه نمی شود کمی صبر کنید تا شب شود و آسمان لباس نیلگون پرستاره اش را بر تن کند. آتشی برپا کنید و در کنار همسفرانتان به تماشای رقص شعله های آن بنشینید. حالا وقت تماشای یکی دیگر از تصاویر تماشایی کویر است که حتی بدون تلسکوپ هم زیبایی خودش را دارد. اگر بساط ستاره نگری دارید حتما وسایلتان را در کوله بارتان جای دهید و تماشای آسمان را به گونه ای متفاوت تجربه کنید.

کویر مصر
photo by Yasser Hosseini
کویر مصر
photo by Alireza Rastegar
کویر مصر
photo by Asef Azimaie

دیدنی هایی در همین اطراف

سفر شما می تواند فقط به همین کویر ختم نشود. جاذبه های دیگری در نزدیکی های همین محل وجود دارند که می توانید اوقات سفر خود را با رفتن به آنها پر کنید.

۱- دریاچه نمک سلکنون مصر

قسمت هایی از منطقه که نسبت به بقیه پایین تر است و حالت فرورفتگی در زمین دارند را چال می نامند. در سال ۱۳۵۵ سیلی  در این منطقه رخ داد و دریاچه ای بزرگ در این منطقه به وجود آورد و از آن پس اهالی آن را  سیل کنون و به صورت محلی سلکنون خواندند.

چال سلکنون واقع در شمال مصر و جنوب کویر  مرکزی واقع شده و تپه های شنی، آن را در بر گرفته اند. داخل این گودال هیچ گونه گیاهی نمی روید زیرا خاک کف سلکنون از جنس خاک های قلیایی است. باتلاقی کوچک در چال وجود دارد. شیبی در حدود۳۰درجه و پوشیده از سنگریزه دیواره چال را تشکیل میدهد.

برای رسیدن به چال سلکنون باید روستای مصر را پشت سر گذاشت و به سمت شمال حرکت کرد. با گذر از روستای فرحزاد، دو راهی چال سلکنون را خواهید دید. پس از طی ۳ کیلومتر دو راهی دیگری وجود دارد که مسیر شمالی آن به چال سلکنون و مسیر شمال شرقی به دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و تخت شورو می رسد.

 

کویر مصر

۲- نیزار مصر

سیلی که در سال ۱۳۵۵رخ داد و دریاچه ای که حاصل این سیل بود به مرور زمان خشک شد وجای خود را به نیزاری زیبا بخشید. نی ها گاهی به ۴ متر نیز می رسند و جایی مناسب برای عکسبرداری از حیات وحش کویر مصر را به وجود می آورند چرا که نیزار امروز ، محل آبشخور حیات وحش کویر است. نیزار مصر در ۶ کیلومتری شمال شرقی مصر و ۲ کیلومتری شرق فرحزاد واقع شده است.

برای رفتن به این نیزار دو راه وجود دارد. می توان از هر دو روستای امیرآباد و فرحزاد به این نیزار رسید. از هر کدام از این دو روستا که بروید باید تپه های شنی را پشت سر بگذارید و احتیاج به خودروی دو دیفرانسیل دارید.

کویر مصر

۳- دریاچه نمک خور

بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران با زمینی پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمکی شکل منظره ای  شگفت انگیز و زیبا را به وجود آورده است که در زمستان با خاک رس در هم می آمیزند و به رنگ سیاه در می آید ، اما در تابستان زمینی است سراسر به رنگ سفید . نمک موجود در خاک منطقه اجازه رویش هیچ پوشش گیاهی را نمی دهد. خور در قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده و از کم ارتفاعترین نقاط در فلات ایران می باشد.عمق نمک در این دریاچه بسیار نازک ( ۵تا ۱۰سانتی متر) است.

برای رسیدن به این دریاچه می توانید از مسیر آسفالته شهرستان خور به طبس استفاده کنید و  بعد از طی مسافت ۵۰ کیلومتر به قسمت جنوبی دریاچه برسید.

کویر مصر
کویر مصر

۴- تخت عباسی

 کویر تخت به جایی گفته می شود که در ارتفاعی بالاتر از بقیه مناطق، صاف و هموار ، و بلندترین نقطه آن منطقه باشد. بادهای شدیدی که نوک قله می وزند تپه ها راصاف و هموار می کنند و خاک های نرم را با خود می برند و قلوه سنگها و سنگریزه ها را برجای می گذارند. از بالای تخت عباسی چال سکنون و روستای مصر و فرحزاد قابل مشاهده است. هیچ گونه گیاهی در تخت عباسی نمی روید. در گذشته از تخت ها در کویر برای جهت یابی و مسیریابی استفاده می کردند.

تخت عباسی در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و شمال شرقی روستای مصر واقع شده است. برای رسیدن به آن باید با خودروی دو دیفرانسیل از روستای مصر به سمت شمال  راهی شوید.  با پشت سر گذاشتن روستای فرحزاد و  ورود به دو راهی چال سلکنون حدود ۳ کیلومتر  را طی کنید تا به دوراهی دریاچه چال سلکنون برسید. پس از عبور از دیواره شنی می توانید دریاچه نمک سلکنون و تخت عباسی را در قسمت شرق ببینید. با طی ۲ کیلومتر به سمت شمال شرقی به تخت عباسی می رسید.

کویر مصر

۵- تخت عروس

مردمان کویر هرآنچه را که زیبا و دلنشین باشد، عروس نام می نهند. تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران می باشد که اگر برفراز آن قرار گیرید می توانید از جنوب ، روستای مصر و چال سلکنون و از شمال تپه های شن های روان را تماشا کنید. خاک آن از جنس کارن، ماسه و خاکهای آهکی است. گیاهانی مانند اسفند، تاق، نسی و ترخ پوشش گیاهی تخت عروس را تشکیل می دهند.

برای رسیدن به این جلوه ی تماشایی باید از خودروهای دو دیفرانسیل استفاده کنید و از روستای مصر به سمت شمال بروید. با پشت سر گذاشتن روستای فرحزاد و  ورود به دو راهی چال سلکنون حدود ۳ کیلومتر  را طی کنید تا به دوراهی دریاچه چال سلکنون برسید. با عبور از تپه های شنی می توانید دریاچه نمک سلکنون و تخت عباس در قسمت شرق ببینید. پس از طی ۶ کیلومتر به سمت شمال به تخت عروس می رسید.

کویر مصر

۶- ریگ کله

ریگ کله نام یک بیابان در نزدیکی روستای مصر است که در جنوب جاده خور به مصر قرار دارد. تپه های ماسه ای مرتفع که به صورت در هم ارتفاع گرفته اند، در سراسر آن به چشم می خورند. در ریگ کله چندین قیف ماسه ای را می توان دید و  شکل متفاوت آن را با سایر قسمت های کویر لمس کرد. سیل سال ۱۳۵۵ درست از این منطقه و از کوه های جنوبی به سوی روستای مصر سرازیر شد. در نتیجه ی این سیل ۳ گدار ( گذرگاه ) در این منطقه به وجود آمد که مشهور ترین آنها گدار کلاغ می باشد و مورد بازدید برخی گردشگران است.

بلندترین تپه ماسه ای در ریگ کله حدود ۲۲۷ متر ارتفاع دارد و از تپه های ماسه ای بلند ایران به شمار می رود. برای دسترسی به ریگ کله باید با خودروهای دو دیفرانسیل از ۵ کیلومتری روستای امیر آباد به سمت جنوب حرکت کرد و به این منطقه رسید.

کویر مصر

۷- چیل کنده

چیل کنده تپه ای است که به صورت طولی و تا ۵ کیلومتر امتداد یافته و در غرب روستای فرحزاد قرار دارد. شناختن آن از روی کنده های نخلی که به عنوان علامت شناسایی توسط ساربانان بر روی هم قرار گرفته اند، میسر است و به همین دلیل این نام را بر آن نهاده اند.  با قرار گرفتن بر روی راس این تپه در سمت شمال عوارض بیابانی را از ارتفاع بالا می بینید و می توانید با دوربین خود تصاویر زیباایی را ثبت کنید.

برای رسیدن به این تپه با پشت سرگذاشتن روستای فرجزاد ۲ کیلومتر به سمت غرب حرکت کنید. با حرکت به سمت تپه ای که در سمت غرب دیده می شود و عبور از یک دیوار ماسه ای کم عرض بر روی چیل کنده قرار می گیرید.

۸- تخت محمدرضایی

 تخت محمد رضایی درحاشیه روستای مصر و در ۵ کیلومتری شمال آن دیده می شود و از در ارتفاع ۲۰ متری نسبت به دشت مجاور خود قرار گرفته است. تپه های ماسه ای طولی با جهتی شمالی جنوبی در قسمت غربی، شرقی و جنوبی تخت مناظری دیدنی را به تصویر کشیده اند. در این محل زمین پوشیده از سنگ ریزه هایی است که بر روی بستری از ماسه و رس قرار دارند و هیچ گونه پوشش گیاهی بر روی آن دیده نمی شود.

وجود علامت های راهنمای مسیر بر بالای تخت عروس نشان از این دارد که در گذشته از آن به عنوان نشانه ای برای گم نکردن راه استفاده می کردند. برای دسترسی به این منطقه خودتان را به دو راهی ورودی روستای فرحزاد و مسیر چال سلکنون برسانید و وارد بی راهه ای که در سمت غرب وجود دارد شویذ. با پشت سر گذاشتن ۲ کیلومتر به سمت غرب می توانید این محل را ببینید.

۹- تل خاکستری

تل خاکستری تپه ای است که ارتفاع بلندی دارد و در مرز زیست بوم کویر و بیابان قرار گرفته است. در شمال این تل زمین های صاف و یکدست کویر مرکزی دیده می شود و در غرب آن تپه های ماسه ای طولی (شمشیری) معروف به منطقه گله ریگ سرگردانی قابل مشاهده هستند. این تل، در اثر فرسایش به صورت پلکانی و با خاک های آهکی و مارن شکل گرفته است و مناظر جالبی دارد. به دلیل رنگ خاکستری تپه که از فواصل دور قابل شناسایی است این نام را بر آن نهاده اند.

نور خودروها در شب و  در محور دامغان-جندق باعث ایجاد منظره ای شبیه به نوار مارپیچ روشنی در دل کویر شده است که از بالای این تپه قابل مشاهده می باشد. رفتن به این منطقه نیازمند داشتن خودروی دو دیفرانسیل است. برای دسترسی به تل خاکستری ۳ کیلومتر به سمت غرب روستای فرحزاد و بر روی یال چیل کنده حرکت کنید و ۸ کیلومتر به سمت شمال غرب تغییر مسیر دهید تا به محل این تپه برسید.

کویر مصر

۱۰- تنگه رودخانه نمک

 اگر مسیر رودخانه ی فصلی که از شرق تخت عباسی عبور می کند را دنبال کنید به تنگه ای می رسید که نامش تنگه رودخانه نمک است. این تنگه نیز از جمله پدیده هایی می باشد که در اثر وقوع سیل سال ۱۳۵۵ به وجود آمده است. به دلیل حرکت ماسه های روان در دهانه ی رودخانه در برخی مکان ها راه آب مسدود شده که در صورت بارندگی برکه هایی در آنجا به وجود می آید. همچنین گنبدهای نمکی در کنار این منطقه منظره ای دیدنی را به وجود آورده اند.

این منطقه در شمال روستای مصر و فرحزاد، در شرق تخت عروس و جنوب کویر مرکزی ایران قرار گرفته است و برای رسیدن به آن باید با خودروی دو دیفرانسیل از روستای فرحزاد به سمت چال سلکنون حرکت کرد. در ادامه و پیش از رسیدن به چال سلکنون دوراهی تخت عروس را در پیش بگیرید. قبل از تخت عروس مسری به سمت شرق وجود دارد که شما را به بالای تنگه می رساند.
وجود خاک مرطوب در منطقه شرایط زیست انواع عقرب و کنه شتری را به وجود آورده است پس بسیار مراقب باشید.

کویر مصر
photo by Mohsen Mahjoob
کویر مصر
photo by Mohsen Mahjoob

۱۱- گله ریگ سرگردانی

در حاشیه ی غربی روستای مصر منطقه ای وجود دارد که از تپه های طولی (شمشیری) ماسه های روان (ریگ) تشکیل شده است. این تپه ها به صورت دیواره هایی موازی در جهت شمالکشیده شده اند و تا مرز کویر ادامه می یابند. طول دیواره ها بین ۳ تا ۵ کیلومتر  و فاصله آنها با یکدیگر در حدود ۴۰ تا ۵۰ متر می باشد. تماشای زیبایی های این کویر از ارتفاع لذت بخش تر است و برای آن می توان از تل خاکستری استفاده کرد. گله ریگ در گویش کویر نشینان به معنای دیواره های ماسه ای موازی به کار می رود و واژه سرگردانی ده این دلیل به نام این منطقه اضافه شده است که زیاد بودن این دیواره ها باعث گمراه شدن مسافران و کاروانیان در تشخیص مسیر صحیح می باشد.

اگر از روستای فرحزاد حدود ۳ کیلومتر به سمت غرب بر روی یال چیل کنده حرکت کنید و  8 کیلومتر به سمت شمال غرب تغییر مسیر دهید می توانید از بالای تل خاکستری این منطقه را ببینید. گله ریگ سرگردانی در یک کیلومتری غرب تل خاکستری قرار دارد.

کویر مصر

۱۲- صاف باقر دزدو

 صاف باقر دزدو نام کویری در حاشیه روستای مصر و ۸ کیلومتری شرق آن است. تپه های شن های روان در سمت غرب و چند تخت در سمت شرق تمام گستره ی این کویر به عرض ۱۰ کیلومتر و طول ۳۰ کیلومتر  را در بر گرفته اند. در قسمت جنوبی نیز زمین های آهکی به چشم می خورند که با ادامه مسیر به سمت جنوب تپه های ماسه ای دیده می شوند. می توان این منطقه را همانند دریاچه ی خشک شده ی کوچکی دانست که تپه ها آن را احاطه کرده اند.

تخت های شرق این کویر امکان تماشای مناظر بسیار بدیع و زیبا  و عکاسی از آنها را برای شما فراهم می کنند. به هنگام وقوع سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ کلیه ی وسایل روستاییان توسط سیل به این منطقه آورده شد و از آن پس این نام را به آن اختصاص دادند.

برای رفتن به این منطقه ایتدا باید به نیزار مصر بروید و پس از طی حدود ۴ کیلومتر به سمت شرق به این منطقه برسید.

کویر مصر

۱۳- روستاهایی در همین نزدیکی

در سفرتان می توانید به روستاهای دیگری همچون گرمه، فرحزاد و امیرآباد نیز سری بزنید و از گشت و گذار در آنها لذت ببرید. نخلستان های زیبا و مناظر کم نظیر در این روستا ها انتظارتان را می کشند. اگر به گرمه رفتید سراغ فیش اسپا (ماساژ ماهی ) نیز بروید. در این محل پای خود را در آب قرار دهید تا ماهی ها به سراغتان بیایند و کمی از خستگیتان بکاهند.

کویر مصر
photo by Christopher Arnuad

 دلیل نامگذاری

نام روستای مصر و کویری که در حاشیه اش قرار گرفته است حکایت جالبی دارد. فردی به نام یوسف که از اهلی روستا بود، در زمان خشک شدن قنات روستا  تصمیم به حفر چاه با موتور های دیزلی گرفت. چند سال اهالی از این آب این چاه بهره بردند  تا اینکه دوباره چاه کم آب و خشک شد. او بار دیگر چاهی عمیق تر حفر کرد، روستاهای اطراف اینجا را روستای “چاه دراز”  خواندند.

یوسف از این نام خوشش نیامد و از اهالی روستا خواست که به نام حضرت یوسف و داستان وی که در سرزمین مصر رخ داده، نام “مصر” را روی آن بگذارند . مردم نیز به احترام وی، پذیرفتند. یوسف پیش بینی این روزهای پر بازدید را کرده بود و از مردم روستا خواست تا خیابان عریضی را در وسط روستا احداث کنند. در آن زمان کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی این روستای کوچک میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران باشد.

کویر مصر
photo by Mohsen Jalali

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی مصر گیاهان معمول کویر است که از میان آنها می توان به درتچه های گز و تاق، نخل ها، رمنه، قیچ، انواع گون، ترخ، اسفند، نسی و … اشاره کرد.

مصر جزیی از یک منطقه حفاظت شده می باشد که شکار در آن اکیدا ممنوع است. در فصل گرما و در شب انواع جانوران دوپای کوچک و کانگرویی دیده می شوند. همچنین گربه شنی، روباه شنی، خرگوش و کارال و… نیز در این منطقه وجود دارند.

کویر مصر
photo by Esmail Golshan
کویر مصر
photo by Mohsen Jalali

آب و هوا

روستای مصر و کویر حاشیه اش  در قسمت جنوبی کویر بزرگ ایران قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوایی گرم و خشک است. در فصول گرم سال هوا به شدت گرم می شود و در فصول سرد آب و هوا معتدل می باشد. روزها هوای کویر گرم و تابش آفتاب شدید است اما در شب ها با کاهش درجه ی چشم گیر هوایی سرد بر منطقه حاکم می گردد.

کویر مصر
photo by Hadi Najari

بهترین فصل سفر

 بهترین زمان برای سفر به کویر اوایل پاییز تا اواسط زمستان است.چرا که در این زمان هوا معتدل می باشد.

بهار و تابستان: گرما در کویر شدید و تابش آفتاب در بهار و تابستان آزاردهنده و سوزان است. اگر در این دو فصل خواستید به کویر بروید اوایل بها را انتخاب کنید که هنوز هوا خیلی گرم نشده است.

پاییز و زمستان: در فصول سرد و کاهش دما در سایر مناطق، کویر آب و هوایی معتدل پیدا می کند. اما فراموش نکنید که در شب کاهش دما بسیار چشم گیر است.

کویر مصر
photo by Asef Azimaie

کجا بمونیم؟

سفر به این منطقه و تماشای زیبایی هایش در یک روز خلاصه نمی شود و برای دیدن آسمان پرستاره باید شب را در آنجا بمانید. اهالی روستای مصر و سایر روستاهای اطراف اقامتگاه های بسیار مناسبی را ا امکانات و تجهیزات لازم برایتان آماده کرده اند و می توانید با هزینه ای مناسب در آنها اقامت کنید. هتلی نیز در میان کویر مصر وجود دارد که با امکانات کامل در اختیار شماست.

کمپینگ در کویر هم می تواند یکی از لذت های سفر شما باشد به شرط آنکه با اصال آن آشنایی داشته باشید. بهترین مکان برای کمپینگ کویر صاف بار دزدو است که در مطلب به آن اشاره کردیم.

برای آشنایی با کمپنگ مطالعه ی مطالب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

راهکارهای کمپینگ و اقامتی خوب در چادرهای مسافرتی

انواع کمپینگ در طبیعت

کمپینگ | وحشت یا تفریح ؟

راهکارهایی برای خواب بهتر در طبیعت

کویر مصر
کویر مصر

راه دسترسی

روستای مصر در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان جندق و در ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان خور  در استان اصفهان قرار دارد و با دو روستای کوچک امیرآباد و فرحزاد دریک خط شمالی– جنوبی به طول حدود ۶ کیلومتر واقع شده‌ است.

برای رفتن به این روستا می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید اما اگر ترجیح می دهید با خودروی شخصی به آنجا روید، باید از تهران به سمنان و دامغان رفته و بعد به طرف جنوب و از جاده معلمان به سمت جندق و روستای مصر و فرحزاد بروید. از اصفهان نیز به سمت نایین و بعد روستای جندق و بعد مصر می توان رفت.

کویر مصر
photo by Yahya Shahidi
کویر مصر
کویر مصر
photo by Habib Bigdelu

موقعیت کویر مصر بر روی نقشه

ویدیویی از کویر مصر

 

 

پیشنهادات کارناوالی

 قبل از سفر تجهیزات مورد نیاز مثل  کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه،کفش مناسب پیاده روی، دمپایی،لوازم نطافت شخصی، لباس گرم ، زیرانداز، فلاسک چای،بطری آب و… را داخل یک کوله چند روزه بزارید و سپس آماده سفر به کویر شوید.

اگر قصد چادر زدن و استراحت در چادر را دارید حتما ملحفه و پتوی مسافرتی و کیسه خواب همراه خود داشته باشید. اما اگر می خواهید داخل اقامتگاه یا هتل بمانید، لوازم خواب تمیز و مرتب در اختیار شما قرار داده می شود.

برای سفر به کویر، برنامه خود را طوری طراحی کنید که هم از تفریحات و زیبایی های روز کویر و هم از آسمان پرستاره و آرامش غیر قابل وصف آن در دل شب لذت ببرید.شب نشینی در کویر دور آتش و خوردن چای آتشی را فراموش نکنید.

تصاویر و عکس های بی نظیری را می توان از طبیعت کویر خلق کرد، اگر به عکاسی علاقه مندید، سه پایه و دوربین خود را حتما همراه داشته باشید.

حواستان به شن های روان کویر باشد. این شن ها می توانند داخل لنز دوربین و یا درزهای وسایلتان بروند و شما را دچار دردسر کنند.

بسیاری از منجمین و علاقه مندان به نجوم از کویر برای دیدن ستارگان و دیدن دنیای آسمان استفاده می کنند، شما نیز اگر به آسمان و ستارگان علاقه دارید، تلسکوپ خود را برداشته و سفر به مصر را در اولویت قرار دهید.

مناطق کویری با وجود همه ی مناظر مسحور کننده و بی نظیر، طبیعتی خشن و پرخطر نیز دارند پس هیچوقت و تحت هیچ شرایطی بدون تجهیزات کامل و راهنمای آشنا به منطقه به این مناطق سفر نکنید.

کویر مصر
کویرمصرkarnaval.ir17
مصرkarnaval.ir0

سخن آخر

تا به حال به کویر مصر سفر کرده اید؟

کدام یک از دیدنی های این منطقه را از نزدیک دیده اید؟

منتظر نطرات و تجربیات شما هستیم…


تعداد بازدید از این مطلب: 231
برچسب‌ها: کویر مصر اصفهان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود